Pages

Profil

Moja fotka
Som priselec, jednen z mnozstva imigrantov v Kanade.Od neskoreho januara 2005 tu hladam samu seba a svoj novy domov.Tento blog je mojou butlavou vrbou a zaroven i mostom, co mna a moje pocity stale spaja s blizkymi tam za morom na Slovensku...

piatok 13. februára 2015

Vlajka


V nedelu to bude presne 50 rokov odkedy prvy krat zaviala na zrdi pred parlamentom v Ottawe novodoba kanadska vlajka. S ohladom na historiu Europy je tych 50 rokov pomerne smiesne cislo, polovica zivota jedneho zdraveho dlhozijuceho cloveka. Este stale ziju podaktori, co jej premieru  zazili  na vlastne oci i usi. Mam ju rada, bez ohladu na moj vztah ku krajine, ktoru reprezentuje. Mam ju rada i cisto povrchne opticky. Cerveny javorovy list medzi dvoma cervenymi pasmi po stranach, symbolizujucimi krajinu, co sa rozprestiera od jedneho oceanu po druhy. V dnesnej dobe je uz vzita, respektovana medzinarodne a po desiatkach rokov konecne i celonarodne ...v dobe jej vzniku tomu  tak nebolo. Rodila sa tazko, dlho a nie vsetci mali z jej zrodu uprimnu radost. Dokonca sa jej prichod na svet spaja s velkymi demonstraciami zastancov starej vlajky, nesucej zjavne dedicstvo a znaky britskeho imperia. Vznik kanadskej vlajky je spojeny s tisicmi navrhov od obycajnych ludi, s neskutocnym kolotocom rokovani politikov a s vyradovanim navrhov v tajnych hlasovaniach. S vasnivou celospolocenskou debatou  (The Great Canadian Flag Debate), demonstraciami a dokonca s rozkolmi vo vnutri kanadskych rodin. To vsetko si ja pamatat samozrejme nemozem, ale pamatam si zrod inej vlajky....Zazila som rozpad Ceskoslovenska. Matne sa mi vybavuje debata vo vtedajsom parlamente o novych statnych symboloch oboch novovzniknutych statov. O tom, ako ziadny z nich nesmie prebrat symboly zaniknuteho Ceskoslovenska. Ceska republika vtedy skusala zmenu odtienov farieb, proporcii...a kedze nic z toho nefungovalo existuje dalej pod starou znamou ceskoslovenskou vlajkou. Vybavuje sa mi titulna strana januarovej Slovenky, kde som slovensku vlajku uvidela po prvy krat. Casopis lezal na Novy rok 1993 na stole medzi vianocnymi kolacmi a pamatam sa, ako sa ma moj oco opytal: "Tak aka je ta nasa nova vlajka? Ukaz...Aha, no dobre".....Jej prichod bol tichucky, bez debat, rozkolov v rodinach, bez nesuhlasu ci suhlasu. Prisla a bola prosto vzata na vedomie...

3 navrhy, ktore postupili do posledneho hlasovania komisie, a z ktorych nakoniec vitazne vzisla dnesna kanadska vlajka...



Galeria navrhov kanadskej vlajky:
Navrhy vlajky (slideshow)
Par clankov k teme:
50 rokov kanadskej vlajky
Nech uz prisli a vzisli akokolvek a z cohokolvek su na svete, i ta kanadska, i slovenska. Obe su mi drahe a srdcu blizke rovnako. Ta kanadska ma v nedelu sviatok, tak vsetko najlepsie Kanada, vybrala si si peknu a zmysluplnu vlajku!

                                                        "The Great Canadian Flag Debate"

Kanadska vlajka vztycena po prvy krat, 15. februara 1965

Kratko o vzniku kanadskej vlajky 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára