Pages

Profil

Moja fotka
Som priselec, jednen z mnozstva imigrantov v Kanade.Od neskoreho januara 2005 tu hladam samu seba a svoj novy domov.Tento blog je mojou butlavou vrbou a zaroven i mostom, co mna a moje pocity stale spaja s blizkymi tam za morom na Slovensku...

štvrtok 14. novembra 2013

Korene za morom

Pamatam si ho len z rozpravania starej mamy a otca, z par pribehov a z cierno bielej fotky v albume. Sedi na  nej na schodoch pred nasim domom s jeho typickou fajkou, a usmieva sa na moju vtedy este malinku sesternicu Majku. "Tiiiiko!" tak ho vraj  ako malicka volavala. Stryko mojho stareho otca - Matej Fronko - "STRYKO Z AMERIKY"...
O dve generacie dalej  dalsi z korenov nasho stromu rodiny prerasta az za ocean - ten moj. Jeho a moj pribeh su  ale uplne odlisne. Odchadzajuc z dvoch rozdielnych svetov, z dvoch rozdielnych pohnutok opustit rodnu zem...len ta Amerika sa opakuje. Priznam sa, castejsie som si spomenula na "Stryka z Amerky" ako sa moj zivot presunul tam, kde na chvilu i ten jeho - za ocean. Stryko tu nezostal, vratil sa spat na rodnu hrudu,  ale v Amerike zostali po nom deti, a snad ich deti? Mam tu rodinu! Len tak malo o nich viem. Chcela by som ich vypatrat, spojit sa s nimi. Internet je zly pan, no dobry sluha. Zverujem teda prehliadacu Google meno "Matej Fronko, Chicago" a cakam, co mi prinesie...
Nachadzam zoznam cestujucich, co sa roku Pana 1921 vylodili na Ellis Islande, USA. Dlhocizny zoznam 1193 mien a za cislom 267 nachadzam zaznam: Fronko Matej, 24 years,  Kohava, CZ, Slovak
Zvlastny pocit objavit stare zaznamy a uvidiet na vlastne oci o com viem len z rozpravania. Prezriet si fotku lode, ktorou sem vtedy priplaval, a rukou pisany zaznam imigracneho uradnika Spojenych Statov Americkych o vsetkych, ktori toho dna vystupili z lode Zeeland s malym batozkom a velkymi nadejami...
Lod ZEELAND, ktorou "Tiiiko" doplaval do Ameriky...
 

Zaznam imigracneho uradnika z vylodenia, podla ktoreho Matej Fronko prisiel do USA za svojim bratom Adamom Fronkom


Tak zacina patranie po dalsom strykovi stareho otca - strykovi Adamovi. I jeho objavujem v rovnakych zaznamoch. Do Ameriky vsak prisiel omnoho skor, v roku 1901, uz ako zenaty. Z rozpravania mojho otca viem, ze prave stryko Adam postavil staru drevenicu rodiny Fronkovej. Na jej mieste dnes stoji nas velky trojgeneracny dom tam doma na Kokave. V trame drevenice ale nestalo "Fronko", ale Adam "Franko"! Je teda dost mozne, ze ktosi kdesi davno urobil chybu v zapise a nase meno sa od toho casu nesie s pismenkom "o" namiesto "a".

Zaznam z vylodenia, stryko Adam Fronko pod cislom 12
Stryko Adam doplaval do Ameriky na tejto lodi RHEIN...
Internet mi pomaha dalej vyhrabavat korene nasej rodiny. Nachadzam vsak zatial viac mrtvych nez zivych, stopy sa tazko hladaju, miznu v prachu tak ako meno Fronko zanika s kazdym dalsim vydajom kazdej z dcer..
Tu lezi naveky stryko Adam s manzelkou Zuzanou..
Vsetko, co mozem internetu ponuknut je: "Fronko, Monaca, Pennsylvania, USA"... Objavujem umrtne oznamenie Paula Fronku z roku 2011. Zname miesto zo zapisov oboch strykov - Monaca, Pennsylvania, USA a mena jeho rodicov ma nenechavaju na pochybach. Dozvedam sa z neho mena surodencov, dalsich deti stryka Adama a tety Zuzany: Albert, Walter, Adam, John, Stephen “Sky”, and Matthew Fronko, styri sestry: Eva Boffo, Margaret Wagner, Mildred Friant and Virginia Hornacek....
Korene rastu dalej, dalej a dalej od kmena. Mena zivych uz zrejme davno nenesu stopu povodu spod Tatier. To mlade uz mozno ani nevie, ze tam kdesi daleko daleko za morom, tam sa kedysi davno zacal ich zivot.  Rada by som tu  niekoho z nich nasla, poslala jedno "Hi", a mozno spojila rodinu, ktorej korene sa uz stratili kmenu z dohladu....





Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára