Pages

Profil

Moja fotka
Som priselec, jednen z mnozstva imigrantov v Kanade.Od neskoreho januara 2005 tu hladam samu seba a svoj novy domov.Tento blog je mojou butlavou vrbou a zaroven i mostom, co mna a moje pocity stale spaja s blizkymi tam za morom na Slovensku...

sobota 30. marca 2013

Tanec duchov

Zatial sa zdraha, nechce aby som ju pristihla, skryva sa mi, caka kym zaspim, dava si veru nacas tu na severe BC. Len vcera som postrehla zopar smuh na inak cistej nocnej oblohe. Ako potrhany svadobny zavoj, slabucke nehybne belave stopy....
Zazila som ju v zivote len raz, kdesi hore v Saskatchewane. Mysliac si o nej, ze je to ziara vacsieho mesta pred nami. Svetla velkomiest ale netancuju, nemenia tvar ci farbu, nerozpravaju....Aurora borealis, polarna ziara ano. Pre niekoho len slnecna aktivita, iony.....pre inych legenda. Povodni obyvatelia v nej videli duchov, i ked to cich a coho, sa lisi v zavislosti od kmena. Duse na onom svete vraj zapaluju fakle, aby osvetlili cestu tym novym, co prichadzaju a hraju pritom fotbal s lebkou tulena. Sepot a piskanie polarnej ziary je len rec tychto duchov, ktori sa prihovaraju nam ludom tu na zemi, a my by sme im vzdy mali odpovedat len posepky. Niektore kmene sa jej bali a povazujuc ju za zle znamenie, branili sa proti nej s nozom v ruke. Pre inych predstavovala ziara duchov ich mrtvych nepriatelov, snaziacich sa povzstat a pomsit. Castejsie chapana ako tanec ludskych dusi, ci dusi zvierat, najma srniek, tulenov a lososov. Jeden z kmenov veril, ze polarna ziara su duse deti, co zomreli pri porode, a teraz tancuju a santia na nocnej oblohe. Pre iny kmen bola polarna ziara ziarou ohna horiaceho kdesi daleko na severe, nad ktorym mali silni trpaslici, co chytaju velryby holymi rukami, palit rybi tuk. Dalsi kmen ju povazoval za ziaru ohna, nad ktorym samani a bojovnici dalekeho severu skvarili svojich nepriatelov v obrovskych kotlikoch. Jeden mytus hovori o Nanahbozhovi, stvoritelovi sveta, ktory po tom, ako dokoncil svoje dielo odisiel na daleky sever, kde i zostal. Zapalil tam obrovske ohne, a polarna ziara je len ich odrazom aby pripomenula ludom, ze na nich ich stvoritel stale mysli.
Miestni hovoria, ze len vyvoleni maju to stastie nielen vidiet, ale ju i pocut. Vraj sa vam vtedy prihovaraju duchovia z tej druhej strany. Ziara vtedy hra vsetkymi farbami, od ruzovej, zelenej az po fialovu..Nesmiete zabudnut, ze vtedy je dovolene len sepkat...I ked ja by som sa pri tej nadhere urcite aj tak nezmohla ani len na slovo...

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára