Pages

Profil

Moja fotka
Som priselec, jednen z mnozstva imigrantov v Kanade.Od neskoreho januara 2005 tu hladam samu seba a svoj novy domov.Tento blog je mojou butlavou vrbou a zaroven i mostom, co mna a moje pocity stale spaja s blizkymi tam za morom na Slovensku...

pondelok 20. januára 2014

Uvaha "o jazere a jablcku"

 
Je zvlastne vracat sa sama k sebe po rokoch. K svojim vlastnym prvotnym dojmom, prezivaniam, uvaham, zaverom, ktore sa zachovali len vdaka tomuto blogu. Dnes uz by som kopec clankov z prvych stranok v nom napisala uplne inak. Kludne by som sa teraz pohadala sama so sebou nad mnohym, co som vtedy popisala. Boli chvile, ked som rozmyslala co s tym. Zmazat, prepisat uplne, len trochu pozmenit? Nie, necham to tak. Je to zaznam akehosi vyvoja vo mne, procesu zvykania si, zzivania sa s novym domovom, jeho neustaleho spoznavania. Niektore veci v zivote si vyzaduju cas, skusenosti.  Je to ako ked sa spytate cloveka, co prahne po osviezeni v sparnom lete ake je to jazero, do ktoreho sa vychystal prvy krat kupat. Z brehu sa nedockavo rozbehne do vody. Nevnima jej teplotu, cistotu, okolie, cez zakalenu vodu rozvireneho dna ani nevie po com v skutocnosti stupa. Vsetko je v tej chvili osviezujuce a straaasne fajn! Az po case blaznenia sa a spliechania sa clovek i hladina ukludni, kal opat usadi na dno. Az po case sa rozhodne prebadat breh, prekracat zalivy. Pomaly preklada nohu cez nohu v plytkej vode pri kraji.  Zrazu vidi kamienky, po ktorych stupa, vnima piesok, do koreho za vbaraju prsty, zbiera musle a driftwood po brehu. Zadiva sa daleko na horizont, ci spat na breh. Premysla, vnima svet navokol...Az potom sa ho spytajte ake je to jazero.
Takze znova, po 9 rokoch: "Aka je Kanada, aki su Kanadania?" Dnes uz nie so vsetkym suhlasim co som na tuto temu popisala pred rokmi. Dnes sa uz aj zadivam spat na breh na Slovensko, i daleko za horizont, do svojej buducnosti v Kanade. Uz dovidim na dno a mam ovela viac prechodeny breh. Kanada sa pre mna uz neda zhrnut do par pridavnych mien, cela od severu po juh, od Novej Scotii po Yukon. Neda. Spytajte sa ma aka bola pre mna Kanada v Ontarijskom Londone, Kanada mimo velkych miest na vidieku v Ontariu, aka je pre mna Kanada tu hore na severe BC. Kanada je ako to jazero, zalezi ci sa k nemu vyberiete v lete, alebo k zamrznutemu. Zalezi nakolko mate prechodeny jeho okraj, zalezi za cim sa obraciate spat na breh, zalezi s cim sa divate do dialky na horizont.  Zalezi, ci ste niekedy stupili na crepinu skla alebo nasli krasnu velku muslu vyplavenu na breh.  Zalezi....
Aki su Kanadania? Spytajte sa cloveka ake je jablcko? Jeden vam povie, ze gulate, druhy, ze nie celkom gulate, ale ku spodu sa zuzujuce. Jeden by ho vyfarbil na cerveno, druhy na zeleno, treti na zlto, dalsi strakato. Jeden ho schova do dlane, druhy do dvoch. Pre jedneho je stavnate, pre druheho sypke, dalsi sa zmrasti ake je kysle. Kanadania su...- ludia. Mozu byt dobri a su aj horsi. Zalezi kde v Kanade zijete, akych mate susedov, zalezi od toho co spolu prezivate a mozno este viac od toho, co ste spolu doposial bohuzial este neprezili. Kanadania su pomiesani ako tie jablcka, odrody z roznych kutov sveta. Povahy od vymyslu sveta. Mozem vam povedat akych sme mali susedov v radovej zastavbe v Londone, susedov z okolitych fariem pri Ridgetown, akych mame susedov tu na severe BC. Mozem vam popisat tvare a crty ludi, co mi vstupili do zivota na oboch krajoch Kanady, mozem vas akurat tak odkazat na "celebrity" Kanady zo sveta, ktory ja osobne nepoznam. Mozem vam povedat, aki boli Kanadania v mojom doterajsom zivote v Kanade, ale aki su ci budu pre vas, to neviem...
Existuje len par FAKTOV o Kanade - udaje o jej rozlohe, mozno o pocte obyvatelov, narodnej menovej jednotke a kopec dalsich cisel, o ktorych sa snad ani neda polemizovat. Ale aka je Kanada a aki su Kanadania zalezi len od toho ako a preco ich tak vidite prave vy....

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára