Pages

Profil

Moja fotka
Som priselec, jednen z mnozstva imigrantov v Kanade.Od neskoreho januara 2005 tu hladam samu seba a svoj novy domov.Tento blog je mojou butlavou vrbou a zaroven i mostom, co mna a moje pocity stale spaja s blizkymi tam za morom na Slovensku...

nedeľa 11. júna 2017

DEN "246"


Viete, zijem uz sice dlhe roky v Kanade, daleko od rodnej hrudy, to ale neznamena, ze mi je rodna zem a dedinka ukradnuta. Sledujem aspon cez  telefonaty prostrednictvom Skype s mamou a otcom co sa "tam doma" deje,  poklabosim so starymi kamosmi z Kokavy cez facebook, a niekedy sa dokonca rodna dedinka dostane do pretrasu medii ako v tieto dni a precitam si o nej z blogov, clankov, reportazi. Ludia zrazu maju potrebu sudit, hodnotit, pisat kade tade svoje nazory a pohorsenia, kritizovat bez toho, ze by mali konkretne navrhy ako sa to malo a mohlo inak. Ludia, co sa v Liptovskej Kokave v zivote neocitli, ludia, co ziju v panelakoch a medveda poznaju tak z vecernickov o Mackovi uskovi. Ludia, co daju medvedovi meno a ludske city a myslienkove pochody. Dostal sa mi pod oci blog isteho "Kokavcana", ak tak este mozno nazvat cloveka, co z Kokavy pochadza, ale uz roky je mimo. Ak ma cosi v suvislosti s medvedicou Ingou nastvalo, tak  asi najviac dany blog.....
Aj ja som z Kokavy, a nehanbim sa za to. Hanbim sa skor za ludi, co sa hanbia za to, ze su z Kokavy...a to kvoli udalosti, ktorej ani neboli priamymi svedkami. Prezila som na Kokave vyse dvadsat rokov a 14 tu v Kanade. Viem ako to chodi s medvedmi na Liptove i tu u nas v Kanade. Reci typu: "V Kanade by sa take nestalo" mi iba tak zdvihnu zlc. A odovodnenie: "Viem to, lebo som v Kanade zil rok a pol (v Kanade rozumej Vancouver) mi len potvrdzuju povrchnost takychto sudov. Zila som vo vacsom meste v Ontariu, teraz zijem uz par rokov na severe Britskej Kolumbie v mestecku s poctom obyvatelov mensim ako Kokava. Najblizsie ine mestecko je bud 60 alebo 80 km od nas. Zijeme tu v zajati Crown Land, co je uzemie kralovnej, v preklade v podstate divocina. Medvede, kojoty, vlci, pumy....kadeco bezne zbadate pri ceste, i promenadovat sa cez vasu "zahradu". Kanada ma svoj system ako sa tu jedna a riesi s divoka zver, ktora prejde ci opakovane prechadza do osidleneho uzemia. System prepleteny od vzdelavania na skolach, cez zakony jednak platne pre danu obec/municipalitu, provinciu ci celokanadsky. Vysoke pokuty za krmenie divej zveri, policia co nabehne rozohnat "wildlife jam" - zapchu na ceste sposobenu tym, ze ludia jednoducho zastavia a cumia na divu zver, smetne kose zabezpecene proti medvedom na verejnych priestranstvach, conservation officers a v neposlednom rade i polovnictvo a planovany odstrel v pocte kolko treba.
I v Kanade sa take stane, ze Ingrid, ci dokonca medved bez mena je zlikvidovany pokial relokacia nepomoze a opakovane sa vracia do osidlenych oblasti. Kde niet rady, niet pomoci. Argument, ze v Kanade by sa take nestalo neobstoji ani na pripady, ze matka je odstrelena a mladata relokovane. Ak ma niekto zaujem precitat si o par pripadoch z Kanady, pripajam i par clankov...



Inga podla mojho nazoru bola len horucim zemiakom, ktory schytala Kokava, na pridavok uz i s medviedatami. Starosta situaciu poriesil najlepsie ako vedel v zmysle zachovania bezpecnosti v obci. Takisto dobrovolnici robili co sa dalo a vladalo aby ju odplasili.  Je mi len smutno, ze sa kritika a medialny cirkus znasaju na ich hlavy, a ze "Kokavcania" maju pocit, ze sa musia za nieco hanbit...

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára