Pages

Profil

Moja fotka
Som priselec, jednen z mnozstva imigrantov v Kanade.Od neskoreho januara 2005 tu hladam samu seba a svoj novy domov.Tento blog je mojou butlavou vrbou a zaroven i mostom, co mna a moje pocity stale spaja s blizkymi tam za morom na Slovensku...

streda 8. februára 2012

Zapisky z Nadeje...cast 1.

Od tatka:
Tak. Best place on Earth (najlepsie miesto na Zemi). Tak to aspon maju v BC na SPZ-ke. Ale podme poporiadku.
Este stale v Ontariu, len pred par dnami kupena Xterra je plne nalozena a pripojena na prives plny haraburd co nam (mozno) bude treba v BC. Je polnoc, kyvam Lucke, a pomaly sa vzdalujem z este stale nasho domu. Treba mi dotankovat, mam sice 50 litrov v rezervnych nadrziach, ale tie si nechavam na miesta, kde nie vzdy je mozne zohnat benzin. Vsetko ide v pohode, vlecka a auto su sice hodne plne, ale vsetko sa zda v poriadku. Blizim sa k pumpe na dialnicnom odpozivadle. Ako spomalim, tak sa mi rozblika svetlo ukazujuce nizky tlak v pneumatikach. Ked zastavim, uz svieti bez blikania. Nizky tlak v pneumatikach, alebo sa nieco pokazilo ? Natankujem plnu nadrz a rozmyslam co robit. Vsimnem si na celnom skle nalepku "Nitrogen Tires". A uvedomim si, ze moje auto je Nissan. Co to znamena ? Nissan dealership zvykne pouzivat nitrogen namiesto vzduchu v pneumatikach. To znamena, ze len tak lahko kolesa nedofukam. Obidem auto dookola a vsetko vyzera na pohlad v poriadku. Rozhodnem sa teda, ze nateraz budem indikator ignorovat. Odchadzam z pumpy a zvysujem rychlost. Svetielko ukazujuce pneumatiku zhasina. Tak, to by sme mali.... ako rychlo opravene. Zrejme je tlak tesne na hranici a ked sa pneumatika zahreje tak sa tlak zdvihne.

Cesta ubieha v pohode. Toronto... Barrie... Parry Sound .... 450km za mnou. Je nad ranom a zacinam byt trochu unaveny. Pohladam najblizsie odpocivadlo. Uz som dost daleko od velkych dialnic a relief je uz trochu zvlneny. Vedlajsie cesty a vstupy do odpocivadiel su sice prepluhovane, nie az na asfalt, len na tvrdo utlacenu vrstvu snehu. A odbocka do odpocivadla je do kopca. Znizim rychlost a zapnem 4x4. Pre istotu. Xterra vysplha maly kopcek ako hodinky. Zastavujem, nechavam motor bezat nech mam teplo a driemem. Zhruba po hodine a pol sa budim a pokracujem v ceste. Pocasie sa zacina kazit, prichadza predpovedany sneh a pokles teploty. Prichadzam do Sudbury. Rychla kava a plneny sendvic a ide sa dalej. Husto snezi a cesty su samy sneh. Zapinam 4x4 a drzim oci na ceste, viditelnost nie je veru bohvieaka. V radiu uz len pocuvam ako za mnou zatvaraju policajti cesty kvoli snehu. Xterra sa ale neda zahanbit, je az neuveritelne aka stabilna je v mode 4x4. Vlecka vyzera z pohode, pri kazdej zastavke inspektujem, ci je vsetko v poriadku. Mam pocit, ze mi v tomto pocasi skor pomaha ako skodi a sluzi ako akysi stabilizator na zasnezenej ceste. Urcity cas nestretavam na ceste nikoho. V tychto miestach ma kazdy smer svoju cestu, podobne ako dialnica. To je velmi dobre, viditelnost je mala, vsade sneh. Rychlost drzim okolo 70-80. Vlecka ma aj tak rychlostny limit 95 a v tomto pocasi sa nemam kde nahanat. Konecne dobieham prve auto. Nejde o moc pomalsie ako ja, tak ho teda nasledujem. Mame sice 2 pruhy pre nas smer ale ten lavy je plny snehu. V nasom su aspon vyjazdene kolaje. Po case dobiehame zopar dalsich. Kazdy z nich ide pomalsie a pomalsie az postupne vytvarame kolonu za autom iducim skoro krokom. Nikto ho nepredbieha, a tak aj ja chvilu nasledujem tento trend. Po case sa vsak rozhodnem zhodnodit auto do akehokolvek terenu a vyuzit, ze este stale mame 2 pruhy. Dam smerovku a pomaly sa presuvam do snehu v lavom pruhu. Auto ide ako po suchom asfalte a tak ked som plne preradeny a kolesa su vyrovnane, zvysujem rychlost a pomaly predbieham. Po chvili uz som ja na cele kolony a nechavam ju za sebou. Cesta pomaly ubieha popri severnom brehu jazera Huron. Pocasie sa zlepsuje, ale teplota klesa. Krajina je uzasna, uz som aj zabudol ake pekne severne Ontario je.

Benziniek je cestou vcelku dost a kedze je den, su aj otvorene. Na jednej z nich sa mi prihovori starsi par, ze kde idem a tak. Varuju ma, ze okolo Wawy je pravdepodobne cesta zavreta a poradia mi kde sa informovat. Prichadzam do Sault Ste. Marie, dalsia kava a sendvic. Je uz hodne po obede, mam uz za sebou vyse 900 km. Na Husky pumpe sa pytam, ktore cesty su uzavrete v severnom Ontariu. Operatorka kamsi telefonuje a po chvili sa ozve automaticka nahravka. Okolie Sudbury je stale uzavrete, Wawu nespominaju. Tak teda sa ide dalej. Jedna vec mi trochu kazi naladu. Prives sa zda byt viac navazeny dopredu. Asi doslo k presunu haraburdia pri brzdeni a zrychlovani a veci su viac vpredu. Pocas jazdy je ale vsetko normalne, aspon zatial. Severne Ontario sice nema velke vrchy ale kopcekov je tu dost. Podla GPS nadmorska vyska kolise niekde v okoli 550-650m. Dost na to, aby sa Xterra vytrapila s privesom. Po lavej strane mam po cely cas jazero Superior. Uz nesnezi, ale vonku je okolo minus 20 a vsade je vela snehu. Zacinam pocitovat unavu. Auto akoby citilo so mnou a nechava vo mne pocit, ze kazdy kopec zvlada tazsie a tazsie. Prichadzam do Wawy. Cesty su sice zasnezene, ale su posipane pieskom a otvorene pre premavku.

Pokracujem v ceste, ale zacinam si uvedomovat, ze nieco nie je v poriadku s autom a privesom. Prives sedi velmi navazeny na auto. Pri unave si neuvedomujem hned co sa deje. Na odpocivadlach sice registrujem prives obaleny snehom, ale "klik" pride az ked uz som zase za volantom. Namiesto privesu je snehova gula. Je to uplne na neuverenie, ze sneh je nalepeny aj na zvislych stenach privesu. Vo velkej miere za to moze pieskovy posyp. Oproti soli netopi sneh a sluzi ako lepidlo. Neviem ako velmi, ale zrejme je auto kvoli vahe snehu pretazene. Na potvoru neviem najst odpocivadlo. Snazim sa aspon zavolat Lucke, ale napriek tomu, ze telefon ukazuje signal spojenie sa nedari a nedari. Konecne odbocka na bocnu cestu. Zastavujem a prezeram auto a prives. Vsade je nalepeny sneh, na aute, na privese. Zacinam ho zoskrabovat vsade kde vladzem. Je to tvrda vrstva snehu, vobec to nejde lahko. Konecne je z auta a privesu dole tolko snehu, kolko vladzem. Zda sa, ze to pomohlo, ale ktovie kolko snehu je nalepene zospodu. Auto a prives urcite sedia hodne nizsie ako ked som odchadzal z domu.

Rozmyslam co robit. Som v strede nicoho, takze pokracovat musim. Ale ako zabranit snehu aby sa zase nahromadil ? Pri unave (okrem kratkych driemot ukradnutych pred odchodom a nad ranom na odpocivadle, ma od posledneho spanku deli viac ako 30 hodin) mi to nejak nechce mysliet. Zacinam sa preklinat, ze som zbytocne prekombinoval cestu. Nielen ze mam zvladnut 4500 km ale este som si na krk zavesil prives. Nadavam si, ze som sa predsa len nerzohodol tesne pred odchodom vratit prives (a zvazoval som to) ked som videl ake pocasie sa vali na severne Ontario. Zacina sa stmievat. Pokracujem v ceste, nic ine sa neda robit. Hypnotizujem kilometre v GPS, uvazujem - ak sa dostanem do Thunder Bay, tak mozem auto a snad aj prives zobrat do autoumyvacky a zmyt vsetok nalepeny sneh. Unava sa ale uz neda ignorovat. Do toho pride najhorsie. Raz za cas je na ceste "skok". Necakany, nevideny... otrasie autom ako po zasahu kladivom. Pri tom, ako je auto zatazene mam pocit, ze zadna naprava pri niektorych sadne az na doraz. Ten najhorsi mi scvakne zuby a vytvori peklo na pristrojovej doske. Svetielka a kontrolky co tam nemaju co hladat. Koncim, dalej uz nevladzem, neviem co robit. Prvy motel co najdem ma cedulku otvorene a volne izby. Kupujem izbu na noc a z poslednych sil vykladam z auta to, co moze nizka teplota znicit, vonku je minus 25 alebo aj menej. Volam Lucke, lebo potrebujem aspon nejaku utechu. Snad rano bude mudrejsie vecera.

... pokracovanie nabuduce ...

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára