Pages

Profil

Moja fotka
Som priselec, jednen z mnozstva imigrantov v Kanade.Od neskoreho januara 2005 tu hladam samu seba a svoj novy domov.Tento blog je mojou butlavou vrbou a zaroven i mostom, co mna a moje pocity stale spaja s blizkymi tam za morom na Slovensku...

nedeľa 3. júla 2011

Na dobre sa lahko zvyka :-)1.

Co je krasne a dobre na tejto krajine? Vzdy bola mojou vysnivanou, tak sa trocha obavam mojej objektivity v tejto teme, ale v konecnom dosledku ani nechcem aby to bolo o jej  hospodarskom postaveni vo svete, ci rakingu v tom ci onom. Su to stale iba moje postrehy, to, co sa dotklo mojho srdca a co by ine mohlo nechat chladnym. Som vdacna, ze tu mozem zit, a i ked su veci kde to zvykanie este stale boli, v niecom prebehlo velmi hladko:-) Lebo to krasne a dobre dusa  prijme s otvorenou narucou  ako rodic dieta vracajuce sa domov, len s tym bolestivim sa musi pobit ako s votrelcom.
Narodila som sa pod Tatrami a tento horizont mi zostal v srdci navzdy. Tmavomodre stity, tmavozelene lesy, zlatiste luky a poriadna zima. To mam vytetovane priamo na srdiecku a uz to tam ostane navzdy :-) Prvy krat ma KANADA uchvatila, ked prisiel do kin film THE BEAR. Nadherny, skoro prirodopisny pribeh maleho grizzlyho a jeho velkeho kamarata, odohravajuci sa v kanadskych horach. Pre mna v hlavnej ulohe s nadhernou prirodou, ktora za to mala jednoznacne dostat Oskara:-). Len po rokoch som zistila, ze sa vlastne natacal v Dolomitoch, nie v Britskej Kolumbii, ale to uz vo mne nezvratne prepukla platonicka laska ku Kanade..

THE BEAR movie:


Kanada je nadherna krajina, plna  kontrastov a farieb. Od roznorodeho Ontaria plneho mokrych lesov a fariem s cervenymi humnami na juhu a cervenych skal na severe, cez nekonecnu rovinatu Manitobu a Saskatchewan, ktore su ako quilt pozosivany z farebnych kociek poli a lanov, pretatych dlhou sivou stuhou hlavnej cesty napriec celou krajinou. Az po stity Rockies, niekde sypke ako keby ich postavali deti na pieskovisku a niekde povedome modre ako nase Tatry. Krajina liliputanov, kde Guliverom je zem sama, robiac cloveka malickym. Velke jazera sokuju horizontom mori. Nekonecne roviny sa v case zaplav menia na obrovske jazera. Nocne nebo na severe je obrovskym platnom kde sa dookola premieta polarna ziara, aj tak vzdy ina. Vsetko je rozsiahle, nekonecne, beruce cloveku slova, davajuce mu kridla, slobodu, a pocit, ze si to ani nezasluzi. Kanada vie byt vyspela, moderna a "busy" v jej vsetkych velkych mestach, kde vladne clovek a zaroven nedotknuta a stale civilizaciou neskrotena tam hore na severe, kde snad stale patri iba Bohu. "Half of Canada is still wild, but most of its untouched territory is locked in snow and ice for nine months of the year. Little temperate wilderness remains, and British Columbia has most of what is left. We inhabit a land where we can still walk alone for days in valleys that seem unchanged since the ice age, or sail the waters of inland seas and rarely see another vessel. We belong to the world's privileged few. We need not travel far to drink from wild rivers, rest on the moss of primeval forests, listen to surf on deserted shores."Ian Mackenzie..
"Polovica Kanady je stale divocina, ale vacsina jej nedotknuteho teritoria je uzamknuta pod snehom a ladom 6 mesiacov v roku. Zostava len malo miernej divociny, a Britska Kolumbia ma vacsinu z toho, co zvysuje. Obyvame krajinu, kde stale mozme kracat sami cele dni udoliami, ktore sa zdaju nedotknute od doby ladovej, alebo splavovat vody vnutrozemnych mori a len vynimocne zazriet ine plavidlo. Patrime k tym zopar privilegovanym tohto sveta. Nemusime cestovat dlho aby sme sa napili z divokych riek, odpocivali v machu pravekeho lesa, pocuvali vlnobitie na pieskovych pobreziach."Ian Mackenzie
Ja mam tu cest byt jednym, z tych privilegovanych..



Oficialne 144 rokov je na krajinu velmi malo, ale i ked je jej historia mlada, je podchytena snad na kazdom kroku. Cas sa v Kanade suvislosti s jej dejinami meria inym meradlom ako u nas v Europe. Za starozitnost sa uz napriklad povazuje vec, ktora ma viac ako 50 rokov:-) Cokolvek, co v celokanadskych, ci lokalnych dejinach zohralo nejaku ulohu tu ma svoju tabulku aby sa pripomenulo sucasnej i dalsim generaciam. Tak sa stretnete s tabulkami pri kadecom, co by ste si inak mozno ani nevsimli. Je krasne prechadzat sa krajinou, nachadzat tieto tabulky a citat si v nej ako v knizke....

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára